We brengen tegenwoordig steeds meer onze dagen zittend door. Dit heeft grote negatieve gevolgen voor de gezondheid. Beweging is een essentieel onderdeel van een goede gezondheid. Volgens de Rijksoverheid beweegt bijna de helft van de Nederlandse kinderen te weinig. De motorische vaardigheden gaan achteruit en overgewicht bij kinderen neemt toe.
Wij willen beweging terugbrengen in het dagelijks leven door het onderwijs beweeglijker te maken. Van jongs af aan moeten we al stilzitten in de klas, waarom kunnen we het leren en bewegen niet combineren?
Uit onderzoek van het Centrum voor Bewegingswetenschappen is gebleken dat bewegend leren indirect een positieve invloed heeft op de leerresultaten van kinderen. Tijdens het onderzoek volgde één groep een lesprogramma bestaande uit fysiek actieve reken- en taallessen. De controlegroep volgde een ‘normaal’ lesprogramma. De kinderen die in het bewegende lesprogramma zaten hadden significant betere reken- en taalprestaties als de leerlingen in de controle groep.
Bewegend leren heeft een positieve invloed op de hersenstructuur en hersenactiviteiten
Door bewegend te leren kunnen kinderen zich beter concentreren
Bewegend leren draagt bij aan de motorische ontwikkeling
Bewegend leren draagt bij aan het beter onthouden en opnemen van lesstof
Maakt lessen leuker voor zowel leerlingen als leraren
Bewegend leren draagt bij aan het behalen van de beweegrichtlijnen
De Interactive X-Wall is een interactieve speelmuur met meer dan 45 games voor jong en oud. De games op de muur zijn opgedeeld in 3 categorieën. Entertainment, sport en educatie. De X-Wall is een gigantisch touchscherm van maximaal 4,6 x 2,6 meter. Met infraroodsensoren worden ballen of aanrakingen op de muur gedetecteerd. Hiermee kunnen gebruikers diverse games op de muur spelen, tot wel 4 personen tegelijk.
De educatieve games van Interactive X-Wall kunnen eenvoudig verwerkt worden in de actieve leerprogramma’s voor het onderwijs. Met behulp van de speelmuur kunnen leerlingen oefenen met rekenen, taal, topografie, klokkijken en nog veel meer.
De Interactive X-Wal beschikt over vele diverse games waarbij leerlingen hun rekenvaardigheden kunnen trainen. Zo beschikt de speelmuur bijvoorbeeld over de “Rekenkoning” en “Soccerdarts”. Dit zijn spellen waarmee leerlingen op een actieve en leuke manier gaan rekenen. De sommen kunnen aangepast worden naar de verschillende leerlijnen of het niveau van de leerling.
Ook voor de Taalles heeft Interactive X-Wall verschillende games ontwikkeld. Door middel van ‘’Spelling Bee’’, ‘’Alfabet spel’’ of ‘’ Otje OU, Adje AU’’ kunnen leerlingen werken aan de ontwikkeling van zijn/haar woordenschat.
Naast dat de muur beschikt over reken- en taal specifieke games, heeft het ook nog andere games met een onderwijs ondersteunende werking. Denkend aan Braingames, Kloktijden leren, topografische spellen, memory etc.
Daarnaast denken wij graag met de klant mee. Heeft jouw organisatie een idee voor een educatieve game waardoor de leerlingen zich beter kunnen ontwikkelen, dan werken wij dit idee graag voor je uit.
Steeds meer scholen gaan voor een vernieuwende leermethode zoals de Interactive X-Wall. Zo ook KBS de Schakel.
“Wij gebruiken de X-Wall als aanvulling op onze lessen. Eerst behandelen we het onderwerp in het klaslokaal en vervolgens gaan we de stof oefenen op de X-Wall. Zo oefenen wij bijvoorbeeld spelling via de game Otje OU, Adje AU. De leerlingen vinden het geweldig en leren het spelenderwijs”
Aldus Matthijs van Lith van KBS de Schakel in Apeldoorn
Benieuwd naar de mogelijkheden van de X-Wall bij jou op locatie? Vul dan nu hieronder het formulier in . We helpen je graag!